013 8200254       Informatie MA-VR 8.30 uur - 17.00 UUR       Servicedesk MA-VR 7.30 uur - 18.00 UUR

Word een PowerPoint professional met deze 7 tips

Succesvol presenteren begint met het maken van een goede presentatie. Daar gaat het helaas nogal eens mis. Filmpjes die niet afspelen omdat er geen internet is, lappen tekst en overmatig gebruik van effecten en animaties die het publiek afleiden. Wil jij een PowerPoint professional worden? Lees dan deze 7 tips.

Tip #1: Nieuwe presentatie

Zodra je PowerPoint start, kun je kiezen voor een van de meegeleverde sjablonen, maar het is veel leuker om je presentatie helemaal zelf vanaf de grond op te bouwen. Vanuit een leeg ‘doek’ maak je sneller een professioneel ogende presentatie. Sjablonen zien er fraai uit, maar je hebt er vaak meer werk aan om onnodige opsmuk eruit te halen en de lay-out naar wens aan te passen. Vandaar dat we op het beginscherm klikken op Lege presentatie en de sjablonen laten voor wat ze zijn.

Tip #2: Linten

Als het gaat om uiterlijk en bediening lijkt PowerPoint sprekend op andere programma’s uit de Microsoft Office-suite. Ben je bekend met bijvoorbeeld Word of Excel, dan voel je je vast snel thuis in dit presentatieprogramma. Ben je er minder bekend mee, dan is het belangrijk om te weten dat de traditionele menubalk is vervangen door tabbladen. Zodra je op een tab klikt, krijg je een lint te zien met daarin allerlei opties. Die zijn netjes gegroepeerd in een soort vakken, met onderin elk vak in lichtgrijs de naam van het bewuste onderdeel.

Tip #3: Dia’s

In PowerPoint werk je met zogenaamde dia’s. Een daarvan is een pagina die je aan je publiek toont. Je begint doorgaans met een titeldia en die krijg je van PowerPoint cadeau, want die is standaard in een lege presentatie aanwezig. Op deze dia zie je twee vakken. Eentje om een titel aan je presentatie te geven en nog een tweede waarin je een ondertitel opgeeft. Je klikt in een vak, waarna je tekst kunt invoeren. In het lint Start kun je bij het onderdeel Lettertype je tekst naar smaak opmaken. Zoals het lettertype, de kleur en de lettergrootte. Bij Start / Alinea kun je onder andere de tekst links, rechts of in het midden uitlijnen.

Tip #4: Nieuwe dia

De titel en ondertitel op de titeldia zijn tekstvakken. PowerPoint kent allerlei soorten vakken. In een vak kan behalve tekst ook een plaatje of een filmpje staan. Elk vak kun je vrij over de dia verplaatsen en de grootte is aanpasbaar. Dankzij tekstvakken is de lay-out eenvoudig aan te passen. Je maakt een pagina (dia) dus net even wat anders op dan in een programma als Word. Om een nieuwe dia te maken, klik je op het lint Start in het vak Dia’s op Nieuwe Dia. Voor het gemak noteren we dit voortaan als Start / Dia’s / Nieuwe dia. Je ziet een lijstje met soorten dia’s. Kies Leeg om met een blanco dia te beginnen. Aan de linkerzijde van het scherm bevindt zich een navigatiekolom waarin je miniaturen van alle dia’s in je presentatie ziet. Zo kun je snel naar een willekeurige dia springen.

Tip #5: Opsomming

Een nieuwe dia kun je naar eigen inzicht vullen met materiaal. Stel dat je eerst wilt vertellen wat je met deze presentatie van plan bent, dan is het een prima idee om een opsomming te geven van de hoofdpunten. Daar heb je een tekstvak voor nodig en dat voeg je toe via Invoegen / Tekst / Tekstvak. Vervolgens sleep je een kader op het scherm om het tekstvak te maken. Dat vak mag je later nog verplaatsen en groter of kleiner maken, dus het maakt niet uit als je de maten en de exacte positie nog niet weet. Je kunt gelijk beginnen met het intikken van je tekst.

Wil je een opsomming maken, dan kan dat via Start / Alinea / Opsommingstekens of Start / Alinea / Nummering. Voor presentaties geldt dat je dia’s het beste rustig kunt houden. Geen lappen tekst dus, maar bijvoorbeeld een paar steekwoorden of krachtige zinnen. Het is geen collectieve leesoefening, het moet jouw verhaal goed ondersteunen.

Tip #6: Tekstvakken

Theoretisch volstaat één tekstvak als je alleen maar tekst op je dia wilt neerzetten. Je kunt er een titel in kwijt, stukjes vrije tekst en je kunt er een opsomming aan toevoegen. Toch is het verstandiger om met meerdere tekstvakken te werken. Bijvoorbeeld een voor de titel, een voor een tekstalinea en een voor de opsomming. De drie tekstvakken plaats je netjes boven elkaar op de dia. Het voordeel is dat je elk tekstvak afzonderlijk kunt verplaatsen en bewerken. Titel, tekst en opsomming zijn losse elementen.

Zet je alles in één vak en wil je bijvoorbeeld meer lege ruimte onder de titel, dan moet je allemaal lege regels toevoegen. Dat is bewerkelijker dan gewoon het tekstvak iets verschuiven. Meerdere elementen tegelijk verplaatsen kan ook. Klik met ingedrukte Shift-toets op elk volgende tekstvak en versleep ze allemaal tegelijk.

Tip #7: Afbeeldingen

In een presentatie wil je vaak illustraties of foto’s gebruiken. Je voegt ze toe via Invoegen / Afbeeldingen / Afbeeldingen. Blader naar een map toe en dubbelklik op de afbeelding die je wilt inladen. Je mag de afbeelding groter of kleiner maken door de vierkantjes in het kader te verslepen. Onder de paarse kopregel Hulpmiddelen voor afbeeldingen is het extra lint Opmaak verschenen. Hiermee kun je de foto eventueel nog wat verfraaien. Zoals de belichting en de kleuren aanpassen, of een filtereffect aanbrengen.

Je kunt de foto ook bijsnijden als je niet de volledige afbeelding nodig hebt. Verder kun je er uit allerlei kaders kiezen en de foto nog een andere vorm geven, maar gebruik liefst zo min mogelijk opsmuk om de presentatie rustig te houden. PowerPoint kent trouwens ook allerlei nuttige en handige vormen die je – mits goed gedoseerd – perfect kunt gebruiken. Die vind je onder Invoegen / Illustraties / Vormen.

Lees ook deze 7 tips voor Microsoft PowerPoint.