013 8200254       Informatie MA-VR 8.30 uur - 17.00 UUR       Servicedesk MA-VR 7.30 uur - 18.00 UUR

De rol van de systeembeheerder verandert

Online Werken in de cloud van CompX verandert de rol van de systeembeheerder. De systeembeheerder gaat diensten beheren in plaats van systemen. Er zullen minder mensen nodig zijn, doordat het beheer van systemen voornamelijk centraal wordt gedaan door leveranciers van software, opslag of ontwikkelplatformen via Online Werken in de cloud. Daarnaast vraagt Online Werken in de cloud om andere vaardigheden. Beheerders moeten meer kennis hebben van juridische zaken.

Collega Björn de Beer: “De rol van de systeembeheerder verandert van het beheren van systemen naar het beheren van diensten, zeg maar van system-administrator naar service-administrator. Zijn rol wordt het beheersbaar maken van een samengestelde ICT-omgeving die bestaat uit systemen in het datacenter -al dan niet private cloud- gecombineerd met diensten van CompX.”

Ook worden volgens Björn andere vaardigheden van de systeembeheerder verwacht. Een systeembeheerder zal zich naast het draaiend houden van de ICT-apparatuur meer bezig houden met keuzes over de strategische inzet van ict. Naast het sleutelen aan machines moet hij meedenken over de strategie. Het gaat om deployment, het gebruik van specifieke software of applicaties, ICT-toepassingen voor de uitvoering van specifieke processen.

Daarnaast doet de systeembeheerder er volgens Björn goed aan om zijn kennis van juridische zaken te vergroten. Opslag van bedrijfsinformatie buiten de muren van de organisatie heeft namelijk veel juridische haken en ogen.

Systeembeheerder, een uitstervend ras?

Björn denkt daarnaast dat in de toekomst minder handen nodig zijn om de apparatuur te bedienen, doordat die apparatuur vaker buiten de bedrijfsmuren staat in centrale datacenters, zoals bij CompX.

Het werk van de systeembeheerder zal vooral bestaan uit het onderhouden van koppelvlakken met de interne ICT. Björn stelt dat het werk van de systeembeheerder aan de kant van de afnemer zal worden vervangen door contractbeheerders en juristen. Volgens hem is de rol van de lokale systeembeheerder uitgespeeld.

Collega John de Waal denkt dat de veranderende rol van de systeembeheerder sterk verschilt per geval. “In het geval van SaaS verandert de rol van de systeembeheerder ingrijpend. Hij heeft (inhoudelijke) applicatiekennis nodig en hoeft niet zoveel te weten van hardware en een netwerk. Dit laatste is bij SaaS uitbesteed en op basis van die hardware wordt de applicatie aangeboden.”

“Bij Infrastructure as a Service (IaaS) is er meer verschil met zijn huidige rol. Bij IaaS krijgt de systeembeheer een platform tot zijn beschikking met opslag, CPU en geheugen waarop hij zelf mag gaan bouwen en configureren. Ook het onderhoud van dit platform is de verantwoordelijkheid van de systeembeheerder,” vervolgt John.

“Daarnaast moet er bij IaaS en SaaS veel strakker op procedures worden aangestuurd om te voorkomen dat data op onveilige of onwettige plekken terechtkomt. Tevens zal er vanuit de bedrijfskant worden verwacht dat bij Online Werken in de cloud de ICT-afdeling geen vertragende factor meer vormt,” aldus John.

Volgens Björn en John krijgen systeembeheerders ook steeds meer te maken met mondige gebruikers die, door eigen ervaringen met de afname van diensten via het internet, ook op het werk willen gebruiken.

Het beheer liever uit handen geven?

Natuurlijk kunt u er ook voor kiezen om het beheer van uw systemen uit te besteden aan CompX. Met onze jarenlange ervaring en goed opgeleide medewerkers zijn wij in staat om het beheer van uw ICT-omgeving volledig over te nemen. Meer weten? Stuur een mail naar info@compx.nl of bel op 013 8200 254.

1 Response

Leave a Reply