013 8200254       Informatie MA-VR 8.30 uur - 17.00 UUR       Servicedesk MA-VR 7.30 uur - 18.00 UUR

Autobedrijven stappen massaal over naar de cloud

Een groeiend aantal autobedrijven (16%) die voor nieuwe investeringen in hardware staan, kiest voor beheer buiten de eigen bedrijfsmuren. De motivaties achter deze trend zijn de steeds stabieler wordende internetverbindingen in ons land en de kwaliteit en gemakken van de cloud. Nu die terrein wint, is de drempel om het IT-beheer uit te besteden lager.

Hardware en IT-beheer bij autobedrijven steeds vaker buiten de deur

“De technische ontwikkelingen op IT-gebied gaan zo snel dat het voor ons niet haalbaar is de juiste expertise in huis te halen en up-to-date te houden”, stelt Maria Pepers van Autobedrijf J. Pepers uit Eerde. Daarom heeft het autobedrijf alle hardware en het ICT-beheer uitbesteed. Sinds begin 2016 is CompX ICT & Telecom de IT-partner van Autobedrijf J. Pepers, dat onder andere bestel- en bedrijfsauto’s verkoopt en verhuurt.

“CompX ICT & Telecom fungeert als onze ICT-afdeling, we hebben zelf geen ICT’ers in huis”, vertelt Pepers. Aanvankelijk stond alle hardware nog op het eigen kantoor in Eerde, maar na de uitbreiding met onze afdeling verhuur en carrosserie is het autobedrijf overgegaan naar servers in het datacenter van CompX ICT & Telecom. Pepers: “Zo kunnen we gemakkelijk vanaf verschillende locaties en ook van thuis uit met onze bedrijfssystemen werken.”

Bunker

De server van Autobedrijf J. Pepers staat nu bij Interconnect in Eindhoven, waar CompX ICT & Telecom een eigen geclusterde infrastructuur voor klanten heeft. “Een datacenter is een soort bunker die specifiek is ingericht voor ICT, met speciale koeling, brandblusinstallaties, stroomsystemen en beveiliging”, vertelt Björn de Beer, commercieel directeur van CompX ICT & Telecom. Het datacenter heeft een eigen internetverbinding die via alle providers toegankelijk is en de apparatuur en bekabeling zijn redundant uitgevoerd. “Valt er een server uit of gaat een stroomkabel kapot, dan wordt dat automatisch door andere hardware overgenomen. De gebruiker merkt hier niets van”, licht De Beer toe. “Zo kunnen we een hoge beschikbaarheid garanderen.”

Bedrijven maken gezamenlijk gebruik van deze infrastructuur, maar hebben elk een eigen virtuele omgeving waar anderen niet bij kunnen. De Beer: “Iedereen werkt op zijn eigen, beveiligde virtuele server, waarvan elke nacht automatisch een backup wordt gemaakt.”

Private cloud

“Bij klanten die gebruik maken van eigen of virtuele servers in ons datacenter gaat het om een private cloud”, vertelt De Beer. “Hierbij is bekend waar de hardware staat en de data bewaard wordt. Dit in tegenstelling tot de public cloud, waarbij dat niet bekend is.” Ook op softwaregebied is er sprake van een public en private cloud. “Bij Facebook en Dropbox weet je niet waar de software draait en de data opgeslagen worden. Dat kan overal ter wereld zijn”, licht De Beer toe.

“Maar er worden ook veel toepassingen als Software as a Service (SaaS) aangeboden die draaien op een bekende server in een eigen datacenter.” Een tussenvorm is MS Office 365. “Dit is een echte public cloud-toepassing, maar wij kunnen deze via een speciale hostinglicentie ook aanbieden in een private cloud”, zegt De Beer. “Wij hebben hiervoor een nieuw product ontwikkeld, namelijk Office EveryWhere. De gebruiker krijgt dan een eigen werkomgeving op zijn eigen (virtuele) server in ons datacenter en maakt hier voor een vast bedrag per maand gebruik van.”

Autobedrijf J. Pepers is zelf eigenaar van de bedrijfsapplicaties die op de server bij CompX ICT & Telecom draait en beheert dus ook zelf de licenties voor deze toepassingen. Dit zijn onder andere Accountview en Autoflex.

Continuïteit

De rol van ICT is bij autobedrijven inmiddels zo belangrijk dat continuïteit een actueel thema is. “Systemen moeten 24/7 in de lucht blijven”, stelt De Beer. “Als apparatuur niet werkt, moet een systeembeheerder klaar staan om de problemen op te lossen. Meestal heeft een autobedrijf een (bevriende) systeembeheerder. Als die er niet is, moet iemand anders het overnemen en dat is vaak niet ideaal. Bij een externe ICT-partner zijn meer mensen met de juiste kennis aanwezig.”

Dat geldt ook voor de Servicedesk. “Administratief personeel en de werkplaats heeft regelmatig behoefte aan een Servicedesk”, is de ervaring van De Beer. “Het is niet efficiënt om die binnen je eigen bedrijf in te richten. Wij bieden als externe ICT-afdeling een Servicedesk die wordt bemand door meerdere personen. Zo kunnen bedrijven resources en dus ook kosten delen en is de continuïteit gewaarborgd.”

Overstap maken naar de cloud?

Wilt u als autobedrijf ook de overstap maken naar de cloud? Vraag dan hieronder vrijblijvend informatie bij ons aan.

Leave a Reply